Tavshedens
isnende landskaber
af
Erik Meistrup
Artiklen
har været bragt i Kunstner og Menneske
i Århusområdet, Foreningen Kunstnernes hus 2001
Om HARDY BRIX
Hardy Brix har siden slutningen af 1970'erne været optaget
af formens udtryk, som han afsøger gennem forskellige maleriske
metoder. En optagethed, der blandt andet bragte ham til
Kunstakademiet i Zagreb, hvor han studerede fra 1981-82.
Opholdet medførte en minimalistisk stil baseret på det
geometriske i fladen, mens det kubistiske og konstruktivistiske,
der længe var hans undersøgelsesfelts stærkeste redskaber,
udfoldede sig i en række små skulpturer af træ. Disse figurer
(udført i tynde pinde) tog udgangspunkt i det af russeren Naum
Gabo udformede manifest fra begyndelsen af det 20. århundrede,
hvori det fremgik, at massen skulle opløses og man skulle lade
rummet (luften) være med til at fylde skulpturens væsen. Brix'
små skulpturer kan både opleves som arkitektur, altså
abstrakte bygninger, og som minimalistiske abstraktioner over
markante landskabsstrukturer. Senere udviklede hans maleri sig
med stormskridt under påvirkning af især rejser til det
nordlige Skandinavien, ikke mindst Norge, hvor oplevelsen af
naturen var så stærk, at han siden valgte helt at satse på
maleriet som udtryksform.
Natur bliver til
form
Mødet med den særlige nordiske natur, først i Nordnorge og
senere andre steder som Færøerne og Svalbard, medførte, at
Brix ville skildre de overvældende indtryk i form og farve. Det
er en natur, der er som et grænseland mellem det tempererede
klima, som også Danmark er en del af, og den endnu nordligere
egentlige arktiske natur. Det er en barsk og krævende natur,
hvor der ikke findes mange fastboende mennesker. og de, der
lever dér, har altid været afhængige af de ofte knappe
naturressourcer.
Hardy Brix udviklede den første fase af sin personlige
udgave af det nordiske maleri i perioden fra omkring 1988 og ti
år frem. Han arbejder på den måde, at han under ophold eller
gennemrejse af et landskab maler nogle små akvareller, der
fungerer som skitser. Indtrykkene fæstnes som stemningsbilleder
og indgår i hans erindring og tanker. Først efter en længere
periode - der kan gå op til et par år - omsættes indtrykkene
til lærredet. Maleriet som proces omfatter flere samtidige
arbejder, gerne i forskellige størrelser, der i perioder
bemales med spartel og pensel. Efter tørring bearbejdes de igen
og igen, således at de enkelte malerier kan bestå af op til
15-20 lag, hvilket giver billedfladen en særegen og
uigennemtrængelig tyngde. Billedet er selve det skildrede
billede, det er ikke muligt at trænge ind bagved fladen eller
søge efter dybdevirikninger. Arbejdet med at skabe disse
erindringsbilleder kan strække sig over lange perioder, helt op
til et par år. I selve processen følger farverne med fra
billede til billede, således at der opstår en vis serialitet i
de enkelte forløb.
Inspirationer
De landskabsbilleder, Brix malede i første halvdel af
1990'erne, var karakteriseret af en overvejende kubistisk og
konstruktivistisk malemåde, styret af en ekspressionistisk
farveholdning. Billederne syntes at kunne have hentet
inspiration fra den islandske maler Johannes Kjarval
(1885-1972), der fra 1930'erne og frem til sin død skabte en
egen "stor stil" med en fri og energisk ekspressiv
penselføring, hvor landskaberne stod nøgne og golde og lyste
af farvespillet, som skabtes af lysets møde med klipper, vand
og is. Den monumentale og storladne beskrivelse af landskabet er
central, hvorved såvel malerens som beskuerens lidenhed i
forhold til naturen skaber psykologisk-symbolistiske stemninger.
Brix synes tilsvarende at forfølge de samme mål med sine
bil leder, men han bruger sine redskaber lidt anderledes –
mere moderne - ved ikke at ville skildre naturen som natur, men
i højere grad at ville male de strukturer og former, han ser i
landskaberne. Der er således større ensfarvede felter, flere
geometriske strukturer, skarpere brudflader mellem felterne og
en søgen efter at tolke farvespillet i de forskellige mere
abstrakte former. Resultatet er derfor langt mere abstrakt og
derved mindre stedsbundet, det sidste forstærket af, at
malerierne i denne periode hverken har titler eller
stedsangivelser.
Valget af farver er interessant, idet der konsekvent anvendes
blandingsfarver, hvor grålige, blålige og grønlige
nuanceringer er dominerende, dertil kommer mindre felter af
sort, brunt, rødt og hvidt. Gennemgribende er det jordfarver,
der styrer opbygningen enten direkte eller som undermaling. Det
er en grumset, "beskidt" og ikke mindst neddæmpet
farveverden, der møder en i malerierne. Maleren Hardy Brix
bruger en slags kombinationsmodel ved både at løfte blikket
som Else Alfelt (1910-1974) - Cobragruppens landskabsmaler - og
se den kolde arktiske verden folde sig ud i klare farver og
former, og ved at lade sit blik blive mere tungt og kirkebysk,
når nuancerne nedtones og bliver "støvede" i den
endelige malesituation. Brix synes på en måde at køre en
slags usynligt parallelløb med den store færøske maler
Ingålvur av Reyni (1920-) om at kunne skildre naturen i
abstrakte vendinger. Men Reyni er voldsommere og mere direkte i
sin anvendelse af farver, hvilket kan hænge sammen med, at han
er midt i den natur, han skildrer, mens Brix i højere grad
arbejder med erindringen midt i den danske natur og det ofte
grågrumsede vejrlig.
Det arktiske chok
I 1998 spændte Brix buen igen og tog til øgruppen Svalbard
i Ishavet mellem Nordnorge og Nordpolen. Det blev en ny slags
åbenbaring, hvor han fysisk og geografisk krydsede grænsen fra
det nordiske til det arktiske. En grænse, hvor han rejste fra
det velkendte og ind i et urlandskab og en natur, hvor isen
stadig er til stede og en alt afgørende hersker. Han stod midt
i en natur og et landskab, der i sig selv var et symbol på det
oprindelige. Fotokunstneren Mads Gamdrup siger blandt andet om
fotografering af arktiske landskaber i tidsskriftet Hrymfaxe',
at det er et sted, hvor man kan vise det sociale rum uden
mennesker. Man er "Hvor civilisationen starter og
ophører." De billeder man kan skabe netop her, bærer den
særlige kvalitet af det tavse, som igen berører beskuerens
egen tilværelse. Tavsheden er eller bliver dialogens anden
side, når det arktiske kunstværk møder beskueren.
Det isnende arktiske er som den brændhede ørken det
ultimative landskab, hvor alt begynder og ender. Hvor sproget
ikke rækker, og hvor moral ikke synes at betyde noget. Her er
kun få bemærkelsesværdige eksempler på fysisk
overlevelsesevne, og de synes at forsvinde i landskabets
voldsomhed, tyngde og udstrækning. Her kan man møde følelsen
af selve tilværelsens dannelse, eller af guddommelighedens
nåde. Forfatteren Johannes V. Jensen (1873-1950) udtrykker det
i romanen "Bræen" fra serien "Den lange
Rejse": "Nord er vinterens hjerte, hvor man mister
fornemmelsen af tid og føler man vandrer i evigheden. Bræen
ligger nøgen og lysende med sit blågrønne dyb og har
fortrængt selve jorden, har søndermalet den og slettet den ud
under sin bjergvægt af vandrende is."
For Hardy Brix blev mødet med den arktiske natur en
forløsning, der har sat sig spor i hans maleri på forskellig
vis. De skarpe former blev blødt mere op og formatet blev
udvidet fra næsten udelukkende højformat til også at omfatte
tværformat. En ny form for malerisk energi bredte sig. Det
dobbelte maleri "Svalbard" (1998) udgør en milepæl i
Brix' afsøgning af sin udtryksmåde. Hvor et tidligere maleri,
"Nordnorge" (1997), er lagdelt fra bund mod top, endnu
med klare og skarpe linier mellem de enkelte farvede flader, så
er strukturerne mere flydende og plastiske i
"Svalbard", der samtidig er interessant ved en
komposition, hvor den øverste halvdel af billedet nærmest er
ekspressionistisk naturalisme, hvorimod den nederste halvdel er
mere abstrakt, mens det er isbræen i midten, der binder
billedet sammen. De mørkebrune bjerge, med antydningen af en
horisont, synes at trykke på den nederste del af motivet, der
synes at være på vej til både at forandre form og samtidig
skride ned og ud under billedkanten (i en dal eller slugt). Det
store grønne felt til venstre giver billedet en særlig
abstrakt og ustabil fornemmelse, som forlænges over i bræens
mere lysende felt, netop ud for det grønne, hvor bræens
vandrette bølgeagtige strukturer knækker og bliver lodrette
som ved et vandfald. Hvor formerne i den øverste halvdel er
skildret som en bevægelse ind fra venstre og ud til højre, så
har de i den nederste halvdel en mere afgrænsende funktion. Det
fornemmes tydeligt i højre side, hvor det nederste hjørne er
en bastant abstrakt stopform, mens det oven over blødt glider
helt ud til kanten i en rytmisk bevægelse. Vi ser ind på et
gennemarbejdet senmodernistisk landskab, vi ikke kan få
emotionel adgang til som i "Nordnorge," derfor må vi
selv digte dets lyde, bevægelser og betydning. Maleriet giver
anledning til at lade øjnene følge snart det ene, snart det
andet forløb og aldrig bliver det muligt at omfatte billedet
med et blik. Med dette dobbeltmaleri har Brig brudt forbindelsen
tilbage til sin egen tradition og overladt os et landskab uden
for tid, sted og historie. Et landskab der kun på overfladen er
et landskab, og som i sin komposition mere er et rent abstrakt
billede, malet på en erindring, end en visuel gendigtning.
Efter Svalbard har der været flere rejser. Brix bliver
aldrig træt af at se de utallige farver og former, disse enorme
landskaber frembyder. Akvarellerne indeholder i modsætning til
oliemalerierne en umiddelbarhed og en lethed, der giver en helt
anden spontan oplevelse. De er lettere at gå til, også fordi
de er mindre, hvilket blandt andet medfører en yderligere
forenkling i behandlingen af motiverne. Vi er tættere på Brix'
egen sanselige oplevelse midt i naturen, han sidder jo faktisk
og maler på skibsdækket, mens båden nærmer sig land. På
nogle akvarel-
ler, som dem fra turen til Antarktis i 1999, har regndråber
og havsprøjt blandet sig med maleprocessen og fastholdt
øjeblikkets vilkår på en særlig smuk, intens og autentisk
måde. På turen i 2001 oplevede han temperaturskift, så
malingen frøs og afsatte isblomster direkte i billederne.
Hardy Brix viser med akvarellerne, at han kan fastholde
såvel sin indre psykologiske spændvidde, som sin ydre
kunstneriske ditto, idet akvarellerne er genspejlinger af
virkelige landskaber i det øjeblik de skabes, mens
oliemalerierne er gennemkonstruerede kompositioner af farve og
form. Fælles for billederne er fraværet af tale, det er som om
mødet med de arktiske urlandskabers barske virkelighed for Brig
fjerner sprogets variation af ord og metaforer, og i stedet
skabes tavse kølige billeder af en verden, hvor civilisationen
ikke hører hjemme.
Note 1) John Folke Amstrup: Samtale med en fotograf
Hrymfaxe nr. 4/1998, 2. 12-15
Erik Meistrup, født 1946. Lærer 1978, studier i bl.a.
samfundsfag, kunsthistorie, æstetik og kultur. Bidrag til
utallige publikationer, de senere år primært om kunst og
nærmiljø. Skribent ved Kunstavisen og Tidsskriftet Kunst.
Bidrag til årbogen Dansk Kunst 2000.
|
|